ethiopie2019.reismee.nl

Van Turmi naar Jinka

dinsdag 15 januari: van Turmi naar Jinka

Vooraf: de tijdsvolgorde klopt even niet. dit was de dag voordat we naar de Mursi gingen.

De reis van Turmi naar Jinka wordt s’ morgens onderbroken voor een aangename stop bij de weekmarkt in een dorpje onderweg.

We worden weer gewaarschuwd op dit soort markten niet zonder toestemming mensen te fotograferen. De kans bestaat dat er een steen naar je camera wordt gegooid. Als je het op een behoorlijke afstand onopvallend doet, lukt het nog wel. Toestemming krijg je op dit soort markten eigenlijk nauwelijks. Ondanks de waarschuwingen hebben we toch iemand in de groep die open en bloot op korte afstand een handelaarster wil fotograferen. De steen wordt gegooid, gelukkig niet (te) gericht. Daarna nog een poging die ene foto te maken. Nu komt de dame dreigend op haar aflopen. Hoe hardleers kun je zijn!

Boeiend vond ik vooral het deel van de markt waarop geiten worden verhandeld. De prijs wordt betaald per kilogram. Wegen gebeurt met weegschalen waar de geiten met een touw om hun middel worden gehangen. Er wordt hier bepaald niet zachtzinnig met dieren omgegaan. Op gepaste afstand met mijn 200 mm-lens een scherpe foto gemaakt.