ethiopie2019.reismee.nl

Het oude Rijk van Axum

4 januari 2019: het oude rijk van Axum

Axum was lang voordat er sprake was van een Ethiopisch rijk  een factor van grote betekenis in deze regio. Al in de 4e eeuw voor Christus werd  het de  belangrijke stad compleet met paleizen en andere belangrijke gebouwen.  Het hoogtepunt van ‘ het Rijk van Axum’  lag tussen de 3e en 6e eeuw na Christus. Het rijk strekte zich uit van de Sopedanese Nijl in het westen tot aan de oostkant de Rode Zee en het zuiden van Arabie. Toen de Persen in de 6e eeuw het zuiden van Arabie veroverden, luidde dat het einde in van het Rijk van Axum.

In Axum staan een paar obilisken (steleas), die waarschijnlijk dateren uit de 3e- 4e eeuw. Een daarvan, de Roman Stelea,  staat er pas weer sinds een 2007. De Italianen hadden het gevaarte van 25 meter naar Rome verplaatst. Na lange onderhandelingen kregen de Ethiopiers het 70 jaar later terug.

In Axum staat ook de oudste kerk van Ethiopie, daterend uit de 4e eeuw. Oorspronkelijk  bestond deze kerk uit 12 tempels. In de 16e eeuw is het grootste deel van dit complex door de moslims verwoest. Er zijn nu alleen nog restanten aanwezig. Op het terrein van deze kerk staat nu nog wel de oudste dienstdoende kerk uit de 17e eeuw. Deze kerk is gebouwd door Fasilidas, maar alleen toegankelijk voor mannen.... Heel jammer, want een bezoek aan deze kerk is echt heel boeiend. Er ligt een ook een meer dan 1000 jaar oude bijbel. Deze bijbel wordt goed beschermd tegen het daglicht: er liggen een aantal doeken overheen, het licht is meestal uit. De prachtige decoraties op bladzijden in deze bijbel zijn ook nog eens apart met doeken beschermd. Tijdens ons bezoek werd de bijbel door een priester ‘onthuld’ en we hebben de prachtige decoraties goed kunnen bekijken. Vreemd is het dan wel dat de priester door het boek bladert zoals wij door een dik boek bladeren door de bladzijden snel door zijn vingers te laten glijden, terwijl de hoekpunten vast heeft. Verder leken de wanddecoraties veel op die we enkele dagen geleden op het Tanameer zagen.

Axum beschikt door zijn verleden over diverse archeologische plekken. Wat ons tijdens de rondleiding opviel, dat het allemaal vaag is wat er precies in tombes en dergelijke aanwezig zou moeten zijn.

Na de rondleiding hebben we bij onze gids thuis een traditionele lunch gehad. Prima verzorgd door zijn vrouw en dochter. Uiteraard kregen we de injira, het zuurdesembrood gemaakt van tef met daarop diverse gerechten. Na de maaltijd was er de traditionele Ethiopische koffie.  Bij de foto’s leg ik wel wat meer hierover uit.

Dit was wederom een boeiende dag in Ethiopie.

Morgen vliegen we naar Lalibela. In Lalibela staan 13 in rotsen uitgehouwen kerken. Deze stad is daarom het middelpunt van de kerstviering in Ethiopie, dat plaatsvindt op 6-7 januari. Wij zijn daar bij! Het schijnt nu al erg druk te zijn in Lalibela.

Kees Smetsers

Waarom maak je geen boek van deze reis ? Het is de moeite waard...

margot

Lieve Gerard, Wat een prachtig verhaal ! Ik wordt bijna jaloers....Zoveel prachtig moois te mogen zien . Ik ben nieuwsgierig naar de foto's ! Lieve groeten, Margot