ethiopie2019.reismee.nl

Van kloosters tot de Blauwe Nijl

30 december: van kloosters tot de Blauwe Nijl

Een dag met een vol programma. We beginnen ‘s ochtends met het bezoeken van twee oude kloosters. Op de (schier)eilanden in het Tanameer zijn al eeuwen geledenca 20 kloosters gebouwd. Dat begon al in de 14e eeuw. Architectonisch zijn ze niet interessant, maar ze zijn fraai gedecoreerd met muurschilderingen. In de loop van de tijd zijn deze decoraties gerestaureerd en hebben mooie natuurlijke kleuren. Wat je nu ziet dateert over het algemeen uit de 18e-19e eeuw. Wij bezoeken twee niet te ver van Bahir Dar gelegen kloosters: de Betremahan monestry en de Meneber Berhan Azewa Marian monestry. Beide kloosters zijn een rond gebouw. Aan de binnenkant kun je door twee cirkelvormige gangen lopen. Aan de binnenwand van de meest naar binnen gelegen gang vind je de muurschilderijen. Het bezoek aan het tweede klooster was het boeiendst vanwege de activiteiten die plaatsvonden rondom het klooster door de orthodoxe christenen (zie de foto’s).

Op de terugweg met onze boot kwamen we weer de de groep gedresseerde pelikanen tegen. Nu dichterbij en beter te fotografen/filmen.

Na de lunch begonnn we aan het tweede, totaal andere, deel van ons programma. Met de bus gingen we weg van de verharde wegen (een voorproefje van de wegen die we in het zuiden tegenkomen?) naar de Tiss Issat watervallen in de Blauwe Nijl. We hielden in deze droge periode rekening met een klein watervalletje waarbij de fraaie rondwandeling er naartoe en terug alles zou goed maken. Soms zit het mee: we hebben echt een waterval gezien en genoten van een schitterende wandeling met een paar heerlijke klimmetjes.

Het gaat wat saai worden, maar het is zoals het is: weer een geweldige dag !

NB: foto’s volgen later vandaag!

Arikus en Hanny

Nog even op de valreep van 2018 jouw bericht gelezen. Blijft mooi. Op naar het volgend jaar maar dat gaat vast goedkomen, de reis is nog niet op zijn eind!

Marjon

Fijne jaarwisseling daar, Gerard. Geniet van al het moois dat op je pad komt.

Rob van Heeswijk

Hoi pa, ik zie dat je weer aan het genieten bent van alle mooie dingen die je beleeft en ziet. Weer mooie foto’s en een leuke groep mensen in het reis gezelschap zo te zien.
Fijne jaarwisseling van ons vieren.

Kees Smetsers

Wat kun jij mooi vertellen... ik lees jouw verhalen met veel plezier.

Robert en Prah

Beste Gerard, Erg interessante verhalen. Lijkt wel zeer primitief te zijn met de wegen en ook de gebouwen en Kerken. Wij wensen je veel plezier en geniet er van.