ethiopie2019.reismee.nl

Naar Bahir Dar aan het Tanameer

29 december: naar Bahir Dar aan het Tanameer

Slechts een relatief kort ritje van Debre Markos naar Bahir Dar. We vertrekken weer vroeg om half 8 en zijn om iets na een uur in Bahir Dar.

Een heel ander landschap dan gisteren. We rijden door een gebied met veel tef-velden. Tef is het supergraan dat in Ethiopie al eeuwenlang hoofdvoedsel is. De stop in een dorp met wandeling door het hele dorp was weer geweldig. De climax zat aan het einde vanc die wandeling toen we weer bij onze bus kwamen. Kinderen vinden ons boeiend maar ook wel een beetje beangstigend. Bij de bus had Tineke een steeds groter wordende groep kinderen om zich heen staan. Ze was in een paar minuten in staat bij hen door de reserves heen te breken. Tineke heeft in haar leven van alles gedaan, waaronder ook een tijdje juf op school. Dat was te merken. Ik heb het deels gefilmd. Deze 90 seconden probeer ik op YouTube te plaatsen en dan via de weblog te ‘linken’.

Bahir Dar ligt aan het Tanameer. Daar hebben we onze ‘vrije middag’ goed besteed. Met een groep van acht zijn we op stap gegaan. Eerst aan het meer bij het Lake Shorerestaurant werkelijke verukkelijke vis (Tilapia) in folie gegeten. De Tilapia hier is zeer smakelijk: niet zoals in Nederland waar je Tiolapia krijgt die wordt gekweekt. Daarna hebben we een mooie wandeling langs het meer gemaakt. We hebben het hele pad van 4-5 kilometer gelopen totdat we niet verder konden. Grotendeels dezelfde weg terug. De slagroom op de taart was een man in een papyrusboot. Bij zijn boot zwom een groep van ongeveer 15 pelikanen, die hij eigenlijk dresseerde met stukken vis. Dit is blijkbaar zijn broodwinning. We hebben hem uiteraard wel naar eigen inzicht betaald.

Arikus en Hanny

Wat is dit ook weer een mooi verhaal zeg. En dan de prachtige foto's. Even wegdromen in het mooie Ethiopië. Kijk gewoon alweer uit naar het vervolg. Genietse nog en we wachten hier geduldig af op nog meer tekst en de mooie plaatjes erbij!