ethiopie2019.reismee.nl

Addis Abeba-Debre Markos

28 december: Addis Abeba-Debre Markos

Wat een geweldige dag! En dat terwijl het een reisdag is met vertrek om 7 uur en aankomst pas om 19.30 uur inclusief alle stops.

Driehonderd kilometer over Afrikaanse wegen leidt bij mij tot een ‘aha erlebnis’. African massage op dit soort wegen. Vier jaar geleden was dat niet anders met Nomad Adventure Travel door 6 landen in Oost Afrika.

Onderweg stopt de bus af en toe; wij kunnen dan een stuk wandelen en de bus pikt ons een stuk verderop weer op. Wel goed gekozen plekken: dorpjes, marktjes en dergelijke.

We stoppen onderweg ook bij het klooster Debre Libanos. In feite is dit een kerk. Daar zien we voor het eerst echt de zeer devote orthodoxe Christenen. Zeer herkenbaar gekleed (zie foto’s).

Er waren ook twee begrafenissen. Opvallend: de kist blijft voor de deur van de kerk in de lijkwagen en wordt dan door priesters gezegend. Daarna achter de lijkwagen direct naar het kerkhof en niet de kerk in. De ene begrafenis was van een rijke met alles erop en eraan. De tweede van een arme familie. Kist achterop een besteltruc met de weduwe erachter lopend huilend. Eigenlijk liep ze alleen. Hartverscheurend om te zien.

We rijden langs en uiteindelijk door de kloof van de Blauwe Nljl, waar we af en toe mooi uitzicht hebben en ook twee keer stoppen; een keer boven op 2500 meter en een keer bij de brug over de Blauwe Nijl. Deze kloof is de grootste in Afrika; even groot als de Grand Canyon. Om de rivier over te steken dalen we met veel haarspeldbochten naar 1200 meter om aan de andere kant van de brug weer te stijgen naar 2500 meter. Indrukwekkend deze 40 km lange weg door de kloof. Heb met de iphone ook een panoramafoto gemaakt van de kloof. Probeer die morgen ook te uploaden met alle andere foto’s van vandaag.

Voorlopig overtreft het noorden van Ethiopie mijn verwachtingen. De bevolking is ook totaal anders dan ik ken uit de andere landen in Oost Afrika.

Ter info: ‘Debre’ betekent ‘ berg’.

Kees Smetsers

Was ik maar bij jou...

Danny

Ha Gerard,

Verrassend, maar heel positief, dat Ethiopië- iig het noorden- je verwachtingen overtreft,en dat voor een ervaren reiziger als jij!
Ook beetje jaloers op het weer, hier waterkoud, beetje depri weer, en bij jou een stuk beter!
Geniet ervan, alvast de beste wensen voor jou en Ingrid voor 2019!!

Hartelijke groeten,

Danny &Wilma

Jan van Gils

Zoals bij je vorige reizen : dankzij de verhalen en de foto's reizen we bijna met je mee .

Robert

Beste Gerard, Interessant, weet wel de bewoners van het land.
Infrastructuur is heel anders dan wat wij gewend zijn.
Daar is alles primitief. Geen werk. Het land is niet intensief bewerkt en in cultuur gebracht.

Veel plezier en geniet er van.
Groetjes.

Robert

Heb ook genoten van jouw reisverhalen. Veel plezier en geniet er van.