ethiopie2019.reismee.nl

Wandelen in Bale Mountains

Zondag 20 januari: wandelen op 4100 meter hoogte

NB: vanuit Bora in een zeer matig hotellukte het me gisteren niet een verhaal, laat staan een foto te uploaden. Dat doe ik nu in het luxueuze Haile Resort aan het Lake Awassa op onze laatste avond wel.

Gisteren zijn we vanuit Yilgalem naar Bora gereden. Weer een lange rit, waarvan het laatste stuk flink omhoog. We zitten hier in het gebied van Bale Mountains. Bora ligt op 2500 meter hoogte, maar het gebergte eromheen gaat tot bijna 4400 meter. We zijn hier dan ook met slechts een doel: wandelen. Dat doen we op het Sanetti-plateau in Bale Mountains. Om er te komen moeten we, zoasl gebruikelijk, weer 1,5-2 uur rijden. Grotendeels gaat dat over onverharde wegen. We stoppen pas bij het vertrekpunt en dat ligt op 4100 meter. Met twee gidsen gaan we deze zondag op pad voor de3 wandeling. Een groep maakt de langere wandeling en een groep een kortere wandeling. Ik ga weer mee voor de langere wandeling. Een wandeling op 4100 meter hoogte vergt wel wat in verband met de ijle lucht. We zijn inmiddels wel wat meer gewend aan de hoogte: meestal tussen de 1500 en 2200 meter hoogte. De langere wandeling is overigens ‘slechts’ 7,5 kilometer. Was wel te doen, maar uitkijken op de bodem met veel rotsgesteente en vol holen van een soort ratten. Het landschap was wat mij betreft wat saai. Er groeit zelfs hier op deze hoogte nauwelijks nog iets, dus rotsachtig met wat grijze mosjes.

Na de wandeling gaan we naar het tweede hoogste punt in Ethiopie, Tulu Dimtu op 4377 meter. Het hoogste punt ligt in het Simiengebergte waar we een paar weken geleden waren en is bijna 4800 meter hoog.

Kees Smetsers

Je bent niet alleen een echte avonturier, maar ook een goed getrainde man...

margot

Lieve Gerard, Ik denk dat ons laatste contact zal zijn op deze manier vanuit Etiopië !
Jij bent voor de langste wandeling gegaan !!Geweldig Gerard ! Jij bent niet bang voor een uitdaging. Maar het wandelen is voor jou altijd genieten.
Dank voor je mooie verhalen en prachtige foto's ! Ik wens je een goede terugreis toe. Hier is het een witte wereld ! Echt wat winter, maar voor jou even wennen denk ik . Lieve groeten ,Margot