ethiopie2019.reismee.nl

bezoek aan het opvallendste volk in Ethiopie

Woensdag 16 januari

Vroeg op, want om half 6 vertrekken we voor ons bezoek aan de Mursi. Om er te komen moeten we 2 uur rijden over uitsluitend onverharde wegen. Je kunt maar het best andere toeristen voor zijn en dat waren we!

De Mursi zijn een (semi)nomadische stam die oorspronkelijk in Soedan woonden met hun kudden vee. Voor dat vee hebben ze grazige weiden nodig. Grazig moet je hier wel in de context van Oost Afrika zien en is echt iets anders dan de grazige hollandse weidevelden. Op zoek naar dit soort weiden voor hun vee zijn ze pas in 1956 in dit deel van Ethiopie terechtgekomen. De mannen mogen er verschillende vrouwen op na houden. De prijs van een vrouw wordt (uiteraard) in vee betaald. Bezit je veel vee, dan kun je er dus verschillende vrouwen op na houden.

Het opvallende aan de Mursi zit in het beschilderen van hun lijf, maar het meest opvallend zijn de schotels van klei die de vrouwen in hun onderlip dragen. Vanaf ca 15 jaar laten meisjes vaak een snee aanbrengen tussen hun onderlip en hun kin. Die snee maken ze in de loop van de jaren steeds groter, zodat daar ook steeds grotere schotels in passen. De vrouwen dragen die schotels niet de hele dag. Dat is veel te zwaar. Er is geen enkele verklaring voor het ontstaan van deze traditie. Het dorpshoofd antwoordde via onze gids op die vraag: traditie. Dus geen verklaring. Stof voor antropologen?

NB: nergens totnutoe zo’n slechte wifi gehad als hier in Jinka. Soms is het er ineens en net zo vrolijk is het 2 minuten later weer verdwenen. Vandaag meer niet dan wel wifi-verbinding aanwezig. De kans dat ik dus vandaag foto’s kan uploaden is miniem. Hopelijk morgen in Yabello beter.

margot

Lieve Gerard, wat een naar verhaal over die lippen van vrouwen....Moet je toch niet aan denken, laat staan het zien... Zo zie je nog eens wat....
Ik denk Gerard dat je zo'n reis als deze je niet had willen missen... Het is vast een prachtige aanvulling op jouw reis ervaringen . reis goed en veilig verder. Lieve groeten , Margot

Kees Smetsers

Waarom lopen de mannen niet met zo'n ding in hun mond ?
Het zijn weer de vrouwen die mishandeld worden...
En de mannen... die mogen meerdere vrouwen hebben...
Ik word hier niet goed van.
Als westerling mag ik niet oordelen over deze tradities, maar ik vind dat heel moeilijk.
Voor mij is het schokkend om te zien hoe vrouwen zichzelf mishandelen, vaak op hun mannen een plezier te doen, of omdat ze het moeten van hun mannen.
Het klopt gewoon niet...

Conny Lemke

Hoi Gerard Vandaag mijn lap top opgehaald er waren problemen. Nu dus je weblog bekeken, erg leuk Je hebt er een mooi verslag van gemaakt. Leuk om eens terug te lezen Ik stuur je t.z.t. foto's op van de reis en voor nu alle goeds Groetjes Conny