ethiopie2019.reismee.nl

Op weg naar Konso en bezoek aan Konso-dorp

Vrijdag 11 januari: Naar Konso en bezoek Konso-dorp

Vandaag een korte rit van 90 kilometer van Arbe Minch naar Konso: we zijn nu ca 600 km ten zuiden van Addis Abeba. Onderweg komen we regelmatig vast te zitten tussen de kuddes koeien en geiten, die naar de ‘weiden’  of naar de markt gaan. Van weiden kun je in deze droge periode nauwelijks spreken. Alles is kurkdroog en stoffig. Bij de riviertjes zie je een zeer dun stroompje water. vaak zie je ook een volkomen droge rivierbedding. In april komt het regenseizoen.

Vanmiddag hebben we een kort bezoek gebracht aan een Konso-dorp. De Konso maken er op deze droge en rotsachtige bodem op zo’n 1600-2000 meter het beste van. Op terrassen tegen de bergflanken bedrijven ze akkerbouw. Met mest van het vee en door steeds te wisselen in de verbouwde gewassen zijn ze in staat twee keer per jaar te oogsten. Van de Unesco hebben ze hiervoor zelfs een prijs  gekregen.

Elk dorp is omzoomd met een flinke stenen wal. De dorpen bestaan uit een wirwar van smalle paadjes. In voorbije krijgshaftige tijden werden op de graven van de ‘helden’ houten totems geplaatst als eerbetoon voor het aantal vijanden, die ze hadden gedood. Die totems staan nog in de dorpen.

Arikus en Hanny

De mooie verhalen komen toch gewoon weer onze kant op. Het is nog steeds een prachtig verhaal met schitterende foto's!!!!

Kees Smetsers

Deze zomer was het in Brabant zo droog dat ik samen met anderen vissen moest gaan redden, die naar adem te lagen snakken.
Door het urenlang lopen in de modder en het dragen van een zware mand met vissen, kreeg ik rugklachten waardoor ik vier maanden niet kon hardlopen.
In Afrika kennen ze alleen maar droogte en daar is het elke dag een kunst om te overleven.
Wat een wereld van verschil.
In Afrika staan ze veel dichter bij de natuur...
Jouw verhaal laat dat zien...