ethiopie2019.reismee.nl

Dorze dorp en Chamomeer

donderdag 10 januari: bezoek Dorze dorp en meer Chamo

Na twee lange reisdagen zijn we nu 500 kilometer ten zuiden van Addis Abeba in Arbe Minch. Zeg maar ongeveer de laatste post ‘ in het geciviliseerde deel’ van Ethiopie.

Vandaag een vol programma. ‘S ochtends een bezoek aan een Dorze dorp. Om er te komen moeten we vanaf ca 1300 meter omhoog over een onverharde weg tot 2600 meter. De Dorze is een volk met een eigen taal. De huisjes zijn uniek van vorm. Ze kunnen 11 meter hoog zijn en hebben de vorm van een olifantenkop. Wij hebben ze niet hoger dan 6 meter gezien. Zoals te verwachten zijn ze volledig van organisch materiaal gemaakt. In de loop van de tijd worden ze aan de onderkant door termieten aangevreten. Dat verklaart deels de 6 meter? Voor het vee is een aparte ruimte binnen aanwezig!

Elk huisje heeft zijn eigen tuintje. Bijzonder is dat daar veel zogenaamde valse bananenbomen staan: er groeien op 2600 meter geen bananen aan deze bomen. Wij hebben daar kunnen zien hoe een daarvoor geschikt deel van het jonge blad aan de onderkant wordt gebruikt om een soort (pizza)deeg te maken, alleen door de vrouwen.Het sappige deel van het blad wordt eruit geraspt. Dat wordt onder lagen banananbladeren en stenen in een kuiltje 3 maanden lang bewaard om te fermenteren. Daarna wordt er een soort pizzabodem van gerold. We hebben het mogen proeven met een hete saus en honingsaus. Heel smakelijk.

‘S middags een boottochtje op meer Chamo. De gangbare trip gaat naar de krokodillen en nijlpaarden. De krokodillen liggen in de zon en doen niets; de nijlpaarden zijn voor 98% onder water. De tocht was voor mij uiteindelijk geslaagd door de visarends hoog in de bomen langs de oevers en een onverwacht ontmoeting met een prachtig blauw ijsvogeltje redelijk dichtbij.

margot

Leuk Gerard dat je je verhaal eindigt met de ontmoeting met een ijsvogeltje !! Echt iets voor jou !!

Ik merk dat je steeds weer dat je zo mooi in gaat op de gebruiken van de bewoners. Je ziet dan ook heel wat ! Ik ga nog even naar de foto's kijken. Lieve groeten , Margot

Stijn

Wat een reis!! Benieuwd naar de overige verhalen.