ethiopie2019.reismee.nl

Simien Mountains

2 januari 2019: Het Simien gebergte

In onze reis is (helaas) maar een dag gereserveerd voor een langere wandeling in het hooggebergte. Het Simien gebergte is een groot nationaal park in Ethiopie. De hoogste top is 4300 meter hoog. Wij maken een wandeling op een hoogte van 3100 - 3300 meter. Dat is op zich al een uitdaging vanwege de hoogte en de ijle lucht. Zo goed geaclimatiseerd op deze hoogte zijn we nog niet. We zijn gisterenavond pas aangekomen in Debark, de uitvalsbasis voor vandaag, dat op 2750 meter hoogte ligt. Daarvoor zaten we wel steeds boven de 2000 meter.

De wandeling start in Sankaber bij de ‘hoogst gelegen lodge van Afrika’. We worden begeleid door twee gidsen en vier (verplichte) bewapende scouts. Hoe veilig kun je je voelen? We volgen voornamelijk paden die langs de rand van de kliffen loopt. Heel fijn voor de fantastische uitzichten die we hadden op een diep onder ons liggend dal en de omringende bergen. Mooier had ik het echt niet verwacht. Het eerste stuk was vooral dalen, maar voor de lunchpauze moesten we echt klimmen. Dan merk je dat je veel sneller buiten adem raakt dan in de ons omringende landen in Europa. Mijn ‘oefening’ van twee dagen wandelen in de Ardennen helpt daar echt niet bij!

Voor de lunchpauze kwamen we een grote groep Gelada-bavianen tegen. Deze apen leven vooral van gras en gingen onverstoorbaar door met het uit de grond trekken en eten van gras, elkaar vlooien en ruzie maken.

De lunchpauze was op een fraai uitzichtpunt. Om ons heen cirkelden dikhoornraven. Prachtige aaseters, wachtend op de restanten van onze lunch.

Er was ons verteld dat het stuk na de pauze (veel) pittiger zou zijn. Dat was absoluut niet het geval. Onderweg hebben we ‘s middags kunnen genieten van een aantal lammergieren. Deze gieren maken, evenals bijvoorbeeld de Condors in Peru, gebruik van de termiek. Met hun spanwijdte van 2-3 meter een machtig gezicht en een uitdaging ze te fotograferen. Het is aan jullie te beoordelen of ik in dat laatste een beetje geslaagd ben.

Het was jammer dat de tocht ‘s middags te vroeg werd beeindigd. Na exact 9,6 kilometer vonden de gidsen het wel goed... Wij hadden nog wel wat verder willen genieten van deze geweldig mooi omgeving.

NB: heb nu dit kunnen uploaden na uren. Vraag me af of foto’s ook gaat lukken.

Kees Smetsers

Weer zo'n mooi verhaal. Ik geniet er echt van...

margot

Lieve Gerard,
Wat kon ik uit je verhaal proeven hoe jij genoot van deze prachtige wandeling !Je beschreef heel goed hoe mooi het was. Ik vond het ook mooi dat je schreef dat de tocht wel wat vroeg eindigde....
Maar : je hebt genoten !Nu ga ik de foto's bekijken . Lieve groeten Margot

Jeanne van Kampen

Geweldige foto's van bergen en dieren. Wij genieten mee.