ethiopie2019.reismee.nl

Gondar

31 december: Gondar

31 december 2018: Gondar

Georganiseerd reizen kent zijn voor- en nadelen. Gisteren en vandaag ervaren we een groot voordeel: zo efficient de dag benutten lukt je niet als je het zelf allemaal regelt. Ik hou het nu even bij dit voordeel, wetende wat daar minstens een keerzijde aan zit.

Vanmorgen zijn we van Bahir Dar naar Gondar gereisd. Na de lunch in het hotel direct de stad in om een paar bezienswaardigheden te bezoeken. Dat lukt me niet als ik alleen reis.

Onderweg naar Gondar twee (gebruikelijke) stops. We stoppen bij een dorpje waar het genieten is van de activiteiten bij de waterpomp. Daarna nog een koffiestop.

Gondar lag gunstig op een kruispunt van drie karavaanroutes en werd in de 17e eeuw de hoofdstad van Ethiopie. Dat is nog goed zichtbaar op de het terrein van de koninklijke paleizen. Daar vind je de ruines van 6 kastelen. De kastelen zijn deels gerestaureerd. De belangrijkste is het kasteel van koning Fasilades. Gondar is ook beroemd om het Timkat-festival. Dat festival vindt binnenkort op 18-19 januari plaats in het bad van Fasilidas dat buiten het terrein van de paleizen ligt. Op 19 januari herdenken de orthodoxe chritenen Johannes den Doper. Het bad wordt dan gevuld met water en iedereen gaat dan in dit door priesters gewijd water. Uiteraard hebben we beide locaties bezocht. Op nieuwjaarsdag bezoeken we ‘ s morgens nog de kerk Debre Berhan Selassie eveneens uit de 17e eeuw. Deze kleine kerk is gebouwd in de vorm van de ark van Noe en is van binnen prachtig gedecoreerd.

‘S avonds vieren we met de groep oudjaar in ons hotel. We zijn de enige gasten, dus hebben we het restaurant voor onszelf. Er is een prima buffet. Er is de nodige Ethiopische wijn (Rif Valley) ingekocht door ons. Prima kwaliteit. Dat vindt zelfs de winjnbeoordelingsapp Vivino. En: we hebben oliebollen! Onze reisleider, Arjen, heeft hier goed over nagedacht en de benodigde spullen ingekocht. Hij maakt het beslag, Connie maakt de bollen en Monique bakt ze. Dave brengt zijn kookervaring in om het vet op de juiste temperatuur te brengen. Resultaat: prima oliebollen, die niet vet zijn. Thuis eet ik er hooguit twee die bij een goede bakker zijn gekocht; vanavond eet ik er vijf! We hebben er een gezellig feest van gemaakt met muziek en dansen.

De Ethiopiers kennen op 31 december geen oudjaar. Dit is het enige land dat nog steeds met de Juliaanse kalender werkt, terwijl wij de Gregoriaanse kalender hanteren. Bij hun kalender telt elke maand 30 dagen. Na eeuwen leidt dat ertoe dat op onze 31 december 2018 het volgens hun kalender nu 22 december 2011 is. Zit nog wat ingewikkelder in elkaar, maar kortweg komt het daar op neer. Over 8 dagen is het bij hen’ oudjaar’.

Tanja

Grappig feitje dat van die Juliaanse kalender. Nooit geweten! :)

margot

Lieve Gerard,
Wat een mooi verslag over de tocht die jullie hebben gemaakt.
Mooi dat jullie samen oudjaar hebben gevierd met : oliebollen !!
jij bent er gek op merk ik. Mama was dat ook... Ik niet , geef mij maar appelbignets ….
Een mooie voortzetting van je reis !! Lieve groeten, Margot

Kees Smetsers

Nu weet ik weer heel wat meer over dit land en zijn geschiedenis. Je zou een goede leraar zijn. Ik zou graag je leerling zijn, want je vertelt boeiend. ..

Peggy

Grappig Gerard dat jullie daar oliebollen hebben gebakken!! De beste wensen voor 2019 en heerlijk genieten van al het moois van de natuur en bijzondere reis!!

Michel

Hoi Gerard,
Boeiende reis in ieder geval; in ieder geval een goed en gezond 2019 !!

Alisha Strok

@Kees Smetsers dat is zeker waar! Gerard is een top leraar :)